عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه با اشاره به مصوبه مجلس درباره افزایش حق پژوهانه استادان دانشگاه‌ها، گفت: آیین‌نامه ارتقای استادان هم تغییر می‌کند و گرنت (پژوهانه) استادان نسبت به قبل چندین برابر می‌شود.

سنگ تمام مجلس برای حوزه علمی کشور؛ پژوهانه استادان چندین برابر می‌شود

هادی بیگی‌نژاد با اشاره به مصوبه مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور درباره افزایش حق پژوهانه استادان دانشگاه‌ها، گفت: طبق مصوبه مجلس در لایحه برنامه هفتم مجلس ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها برای حوزه پژوهشی و ۵ درصد برای امور فرهنگی مصرف می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی این مصوبه را حکم بسیار مهمی خواند و افزود: از آنجا که همیشه در کشور از بی توجهی به پژوهش و فرهنگ گلایه شده است، این بار مجلس در حوزه دانشگاهی برای ارتقای علمی و فرهنگی کشور سنگ تمام گذاشت.

وی مطرح کرد: حوزه پژوهش صرفاً مربوط به این نیست که کار پژوهشی شود بلکه با این مصوبه آیین‌نامه ارتقای استادان نیز تغییر می‌کند به طوری که اگر استادی در دانشگاه اختراع داشت یا مسئله‌ای از کشور را حل کرد، حتی اگر این تلاش وی مقاله هم نشود امتیاز گرفته و مبلغ پژوهانه‌اش چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

بیگی نژاد بیان کرد: ما به استادمان می‌گوییم یکی از مشکلات کشور را حل کند اما زمانی که از لحاظ مالی دستش باز نیست چطور می‌تواند کار انجام دهد؟ لذا در مجلس تصویب کردیم که گرنت یا پژوهانه استادان نسبت به قبل چندین برابر شود و مقاله محوری کنار رود تا رفع مشکلات کشور مدنظر قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که با آیین‌نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در آینده‌ای نه‌ چندان دور تحول عملی، پژوهشی و فرهنگی و دانشجوپروری را در دانشگاه‌های کشور شاهد باشیم.

منبع: خانه ملت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.